Hoe toegankelijk is uw communicatie?

Wilt u communiceren met nieuwkomers, personen in armoede, anderstaligen, mensen die nog niet zo goed Nederlands kennen? Vraag hen dan in een focusgroep hoe u dat het best concreet doet. Of ga met een checklist na hoe u uw communicatie kunt verbeteren.

Brusselaars en partners evalueren VGC-communicatie

In het voorjaar van 2019 bespraken VGC-medewerkers, Brusselse partners en mensen uit diverse doelgroepen 25 VGC-publicaties. Centrum voor Basiseducatie Brusselleer, het Huis van het Nederlands Brussel, het Agentschap Integratie en Inburgering – bon en het Brussels Platform Armoede werkten daaraan mee. De feedback van het publiek en de medewerkers van deze organisaties leverde heel wat concrete tips op om de VGC-communicatie toegankelijker te maken.

Illustratie met een pen, blad en pratende mensen.

Eric Goubin – hoofdlector van de hogeschool Thomas More Mechelen – ontwikkelde samen met de Brusselse partners de checklist en de gespreksleidraad voor de VGC.

Vorm, beeld, taal en inhoud screenen

Evalueer de vorm, het beeld, het taalgebruik en de inhoud van uw communicatie. En sta stil bij vragen als: Hoe betrekken we de doelgroep? Vindt de doelgroep vlot onze publicatie terug? Herkent de doelgroep onze organisatie?
U kunt de checklist en gespreksleidraad gebruiken om uw drukwerk, website of Facebook-pagina te evalueren of om een nieuwe publicatie te ontwikkelen. Met de checklist screent u zelf uw publicatie. Om de doelgroep te bevragen, organiseert u best een focusgroep en gebruikt u de gespreksleidraad.

Je communicatie toegankelijker maken doe je niet enkel voor, maar ook mét je doelgroep.”

Ludwig Willaert – CBE Brusselleer

Choisissez votre langue en haut à droite.

Select your language at the top right.